"Er zijn niet veel organisaties die in korte tijd een grote groep varkenshouders kunnen bevragen én de taal van de boer spreken."
Linda Verriet Voorzitter POV
Aanleiding
De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) schakelde AgriDirect in om een enquête af te nemen bij 248 leden en 55 niet-leden. De POV wilde inzicht krijgen in het imago van de organisatie, de waardering van hun diensten en het gewenste aanbod in de toekomst.
Voorzitter Linda Verriet over de aanleiding voor het onderzoek: ‘We willen extra gas geven op meer betrokkenheid van onze leden bij de besluitvorming en het werk van de landelijke werkgroepen. Bovendien moeten we efficiënt werken en kosten besparen waar het kan. Varkenshouders verdienen nu geld, maar er komen weer andere tijden. Ook dan willen we onze leden behouden.' Met name de betrokkenheid van jonge ondernemers is belangrijk voor het voortbestaan van de organisatie.
Proces
Hoe kwam de POV voor deze enquête terecht bij AgriDirect? "Er zijn niet veel organisaties die in korte tijd een grote groep varkenshouders kunnen bevragen én de taal van de boer spreken. Het is bij zo’n onderzoek nodig dat varkenshouders zich uitspreken over de POV en niet meteen ophangen als zij gebeld worden. Een medewerker van ons had goede ervaringen met AgriDirect vanuit het verleden.”, legt Linda Verriet uit. De POV heeft op een rij gezet wat zij wilden weten van de varkenshouders. Hierna heeft AgriDirect dit samen met Etil omgezet naar een telefonische en online vragenlijst, en de respondenten benaderd.
Resultaat
De enquête toonde een positieve waardering voor de POV, met een gemiddelde score van 7,5. Dit bevestigt de huidige, hoewel de varkenshouders aangaven dat er nog meer nadruk mag worden gelegd op de politieke lobby. Een bruikbaar inzicht om het nog beter te doen in de toekomst.
Over de resultaten zegt Linda Verriet: “Bij POV staan de leden aan het roer, we doen het dus samen. Leden waren blij verrast door de gemiddeld hoge waarderingen. En nog meer over de hoge waarderingen van de niet-leden.”
Dankzij het op de juiste manier inspelen op de doelgroep heeft het onderzoek een waardevolle basis gelegd voor toekomstig beleid van de POV. Hoe kijkt de POV terug op de samenwerking met AgriDirect? “In één woord: uitstekend.”
Bij AgriDirect weten we de juiste snaar te raken bij de boer om de betrokkenheid in marktonderzoek te vergroten. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen op het vlak van marktonderzoek?
Gerelateerde Businesscases
-
“AgriDirect is een erg betrokken, meedenkende en resultaatgerichte onderzoekspartner”
Geert Pinxterhuis, Projectleider Actieplan Plantgezondheid BO Akkerbouw -
“Het was een succesvolle actie, die ons goede handel heeft opgeleverd”
Jaap van de Werf, Volar Auto's -
“AgriDirect houdt in de gaten wat wel en niet werkt”
Glenn Machielsen, Marketing Communications Manager bij Bayer Crop Science -
“Specialisten in het afnemen van enquêtes bij ondernemers in de agrarische sector”
Mariëtte den Engelse, Verslaggever BN DeStem | DPG Media
Download een van onze
marktrapportages
Ontvang gratis de meest actuele marktinformatie in één overzicht, met o.a. bedrijfskenmerken, agrarische activiteiten, teelten, informatie over machines en nog veel meer!