Ruim 25% bereid te switchen naar ander merk.
Tijdens de jaarlijkse actualisatie van AgriDirect hebben ruim 2000 Nederlandse akkerbouwbedrijven vragen beantwoord over investeringsplannen en merkvoorkeur.
Grote verschillen in marktaandeel zijn er niet ten opzichte van 2021. John Deere, New Holland en Fendt blijven de populairste merken, gevolgd door Case en Massey Ferguson. De top 10 van populairste tractormerken ziet er dit jaar als volgt uit:
- John Deere (21%)
- New Holland (20%)
- Fendt (13%)
- Case (11%)
- Massey Ferguson (10%)
- Deutz Fahr (6,6%)
- Claas (5%)
- Valtra (4%)
- Steyr (2%)
- Same (0,8%)
Merkentrouw
Hoewel akkerbouwers trouw blijken te zijn aan het huidige merk, geeft ruim een kwart van de ondervraagden (25,8%) aan bereid te zijn te switchen naar een ander merk. Belangrijke criteria bij het bepalen van een merk zijn de ligging van de dealer en de kwaliteit. De prijs blijkt een minder belangrijke rol te spelen, als de service en kwaliteit maar in orde zijn.
De belangrijkste criteria bij het kopen van een nieuwe trekker
- Dealer in de buurt: 51,1%
- Kwaliteit: 46,6%
- Goede service: 40,7%
- Prijs: 36,8%
- Anders/geen antwoord: 13,9%
Op korte termijn investeren
15,5% van de ondervraagden akkerbouwers wil investeren in een nieuwe óf tweedehands tractor. Van de akkerbouwers die aangeven op korte termijn te willen investeren in een nieuwe tractor, wil ruim 10% dat nog in de eerste helft van 2022 doen. Ruim 23% is van plan dit in de tweede helft van 2022 te doen en 31% in 2023.
Disclaimer: De data in dit artikel is verouderd. Voor de meest recente data verwijzen we je graag naar dit artikel.
Meer marktinformatie van de akkerbouwsector ontvangen?
Download hier marktrapportages en ontvang nog veel meer interessante agrarische data.