Een goede onderwerpzin maakt het verschil of je e-mail nieuwsbrief wel of niet wordt gelezen
In de praktijk merken we dat de inhoud van een e-mail campagne uitgebreid wordt voorbereid en gebriefd. Alleen over de meest essentiële ‘onderwerpzin’ wordt verder niet zo specifiek nagedacht. In een volle e-mail box wordt bijvoorbeeld een onderwerpzin als “Nieuwsbrief Februari” direct overgeslagen, want in alle drukte hebben we wel iets beters te doen dan een ‘nieuwsbrief’ te lezen. Het is juist een goede onderwerpzin die leidt tot meer openers. Maar wat maakt een goede onderwerpzin die de aandacht van de ontvanger trekt en triggert om een e-mail te openen én te lezen?
TIPS voor een goede een goede onderwerpzin:
1. Jou nieuwsgierig maakt
Nieuwsgierigheid is een menselijke eigenschap waarbij we ons aangetrokken voelen tot dingen waar we meer over willen weten. Onderzoek heeft aangetoond dat nieuwsgierigheid kan worden opgewekt door informatie of situaties die onduidelijk of onvolledig zijn. Mensen hebben van nature de neiging om deze leemtes in kennis op te vullen, waardoor ze gemotiveerd worden om verder te lezen.
2. Een onderwerp die jou een vraag stelt
Onderwerpregels in de vorm van een vraag zijn effectief omdat ze de aandacht van de lezer trekken en ze daardoor prikkelt om na te denken over het onderwerp dat wordt gepresenteerd. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en willen graag antwoorden op vragen vinden. Dus door een vraag te stellen in de onderwerpregel van een e-mail, artikel of ander type bericht, kun je de interesse van de lezer wekken en hem of haar aansporen om verder te lezen. Het is echter wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de vraag relevant is voor de inhoud van het bericht en de interesse van de ontvanger, anders kan het averechts werken en de lezer afschrikken.
3. Inspelen op een pijnpunt van je ontvanger
Als de ontvanger zijn pijn, lees probleem, herkent in de onderwerpzin dan kan dit de aandacht van de ontvanger trekken en een goede reden zijn om je e-mail te openen. Door een probleem aan te kaarten dat relevant is voor de ontvanger en een oplossing te bieden, kun je de zijn of haar interesse wekken. Het is echter wel belangrijk om subtiel en empathisch te zijn bij het behandelen van een pijnpunt om te voorkomen dat je ontvanger zich beledigd of aangevallen voelt.
4. Een gevoel van schaarste oproepen
Door een gevoel van urgentie op te wekken, zorg je bij de ontvanger een gevoel van gemis als hij of zijn niet snel je e-mail nieuwsbrief opent, waardoor een interessante tijdelijke aanbieding kan worden gemist. Deze techniek maakt gebruik van het menselijke instinct om te handelen wanneer er beperkte tijd of middelen beschikbaar zijn. Als het aanbod daadwerkelijk beperkt is, moet dit duidelijk worden gecommuniceerd. Als de schaarste-onderwerpregel echter onwaar of misleidend is, kan dit leiden tot vertrouwensproblemen en reputatieschade. Bijvoorbeeld: “Laatste kans om 50% korting te krijgen – alleen vandaag geldig”.
5. Waarbij jij je persoonlijk aangesproken voelt
Door vermelding van de voornaam van de ontvanger in de onderwerpszin zelf, kan bij de ontvanger de indruk wekken dat het geen e-mailing is maar één specifiek aan hem gerichte mail. Dit kan door toevoeging van %Voornaam% in de onderwerpzin. Bijvoorbeeld: “%Jouw voornaam% dit is interessant, kijk hier eens naar!”.
6. Iets nieuws aankondigen
Het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de aankondiging relevant is voor de ontvanger en dat het nieuwe item of de nieuwe ontwikkeling waardevol is voor de ontvanger. Hinten naar wat hij of zij kan verwachten. Houd er rekening mee dat het overdrijven van je aankondiging of het misleiden van de ontvanger kan leiden tot teleurstelling en ontevredenheid. Dus wees eerlijk en duidelijk over wat je te bieden hebt. Bijvoorbeeld: “Groot nieuws: Onze bedrijfsuitbreiding en wat dit voor u betekent”.
7. Onderwerpregel met verrassingseffect
Ons brein houdt van verrassingen. Een verrassing geeft ons plezierige prikkels. Een onderwerpregel die een glimlach veroorzaakt, een onverwacht voordeel biedt of een opvallende gedachtenkronkel voorlegt, onderscheidt jouw e-mail van de tientallen andere mails in de inbox van je nieuwsbrieflezer.
Hier een aantal voorbeelden met een verrassingseffect:
“Je zult nooit raden wie ons nieuwste teamlid is!”
“Het geheime ingrediënt voor ons succes is…”
“Grote veranderingen in ons bedrijf – we kunnen niet wachten om het te delen!”
“Een gratis cadeau wacht op je in deze e-mail…”
“Er is iets verbazingwekkends gebeurd op onze website – je moet het zien om het te geloven!”
Basis voorwaarden van een e-mail onderwerpzin
– Probeer bovenstaande elementen te variëren per verzending, zodat de onderwerpzin blijft verrassen voor de ontvanger.
– Natuurlijk moet deze informatie wel aansluiten op de inhoud en relevant zijn voor de lezer.
– Houd de onderwerp zin kort en krachtig, circa 65 tekens. Uit onderzoek is gebleken dat te lange onderwerpzinnen minder goed worden geopend.
– Zet de belangrijkste woorden vooraan in je onderwerpregel. Voor weergave op een mobiele telefoon worden vaak alleen de eerste woorden van de onderwerpregel getoond.
– Benut ook de mogelijkheid van een tweede vervolgzin, die qua lengte onbeperkt is
– Vermijd SPAM-gevoelige woorden en elementen, zoals HOOFDLETTERS en !!!!, anders komt je e-mailing niet door de ingestelde spamfilters en wordt deze alsnog niet getoond.
– Tenslotte is ook de weergave van je afzendernaam relevant. Hoe herkenbaarder, hoe meer kans dat de ontvanger je mail vertrouwt en deze vertrouwt om te openen. Vermeld dus niet alleen de bedrijfsnaam, afdeling of afzendernaam, maar combineer deze. Bijvoorbeeld: MarieLouise Poels | AgriDirect.
Optioneel: Test de beste opende of geklikte onderwerpzin via een split-run of A/B-test
Het testen van een onderwerpregel via een split-run of A/B-test is een effectieve manier om te bepalen welke onderwerpregel het beste werkt om de aandacht van je ontvangers te trekken en hen aan te sporen je bericht te openen, te lezen en te klikken.
Bij een A/B-test stuur je twee (of meer) verschillende versies van je onderwerpszin naar willekeurig geselecteerde groepen ontvangers. Eerst ontvangt 10% (% kunnen we zelf bepalen) van de totale maillijst de ene onderwerpregel en een andere groep de andere onderwerpregel. Vervolgens meet het e-mail marketingsysteem waarmee AgriDirect werkt welke versie de beste open- of klikpercentages heeft opgeleverd (vooraf te bepalen). Automatisch wordt daarna de winnende onderwerpzin verzonden naar de resterende maillijst. Het testen van de inhoud van e-mail is trouwens op dezelfde wijze ook mogelijk.
Door: MarieLouise Poels – E-mail marketing specialist | AgriDirect
Bron: E-mailstation.nl