Bijna de helft van de Nederlandse agrariërs (48,6%) is actief op de sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. In 2016 was dit nog ongeveer 44%. 78% is actief op Facebook, een stijging van ruim 20% ten opzichte van 2016.
Dit zijn de resultaten van het onderzoek dat AgriDirect in 2019 heeft uitgevoerd. Ruim 800 Nederlandse land- en tuinbouwers beantwoordden vragen over hun communicatie- en informatiegedrag.
Actief op social media
Bijna twee derde van de agrariërs op de sociale kanalen, is op dagelijkse basis online actief. Daarnaast zegt 27,7% wekelijks actief te zijn. Slechts 2,6% van de ondervraagden is zelden tot nooit actief. Daarnaast blijkt dat relatief meer jonge agrariërs op social media te vinden zijn dan oudere boeren. Agrariërs tot 45 jaar bereiken het hoogste percentage met 62,5%. Hoewel van de groep agrariërs ouder dan 65 ook 42,9% actief is op de online kanalen.
Facebook blijft meest populair, Instagram stijgt fors
78% van de agrariërs op social media maakt gebruik van Facebook. In 2016 was dit nog 56,7%. Ook het gebruik van YouTube is sterk gestegen van 27,3% in 2016 naar 44,3% in 2019. De opvallendste stijging is die van Instagram. Daar maakt tegenwoordig 13% gebruik, terwijl dit in 2016 slechts 2,5% was.
Beweegredenen
De boeren geven aan hoofdzakelijk gebruik te maken van de socials voor privédoelen (67,4%). Daarnaast zet 64,3% social media in voor het lezen van agrarisch nieuws en volgt 21,4% nieuws over producten en machines.
Meer marktinformatie ontvangen?
Download hier marktrapportages per sector.