Mag je gekochte e-mailadressen van agrariërs zomaar gebruiken?

Dit moet je weten om aan de wet te voldoen


E-mail is nog altijd één van de meest effectieve middelen is om je agrarische doelgroep aan te zetten tot actie. Zo’n 30% van de boeren leest alle e-mails. Dit maakt het een laagdrempelig kanaal om je boodschap onder de aandacht te brengen. Echter, je moet wel aan een aantal regels voldoen voordat je aan de slag kunt.

Opt-in is verplicht

Binnen e-mailmarketing is het al jaren wettelijk verplicht om vooraf toestemming op (bedrijfs)naam te hebben om contacten te benaderen. Bovendien mag je gekochte e-mailadressen niet gebruiken om bulk e-mails met commerciële boodschappen te versturen.

De belangrijkste regels binnen e-mailmarketing volgens de Autoriteit Consument & Markt zijn:

  • Je moet uitdrukkelijke toestemming hebben van de ontvangers vóórdat je berichten verzendt.
  • De opt-in is tot 3 jaar na de laatste verzending van een e-mail geldig.
  • Je moet de opt-in toestemming tot 5 jaar na verzending kunnen bewijzen.
  • Het is verplicht om herkenbaar te zijn als afzender.
  • Het afmelden/uitschrijven voor berichten moet eenvoudig zijn voor ontvangers.

Als je niet voldoet aan deze regels loop je het risico op een boete, oplopend tot duizenden euro’s.

Hoe verzamel je legaal opt-in e-mailadressen?

Probeer potentiële klanten te activeren om (contact)gegevens achter te laten of contact met je op te nemen. Deel daarom interessante informatie zoals productinformatie, tutorials, pilots, whitepapers, video’s en tips over je producten en diensten in ruil voor het e-mailadres. Vraag dan ook direct voor toestemming om ze te benaderen met relevante informatie of commerciële berichten.

Alternatieve oplossing?

Voor het benaderen van agrariërs vraagt AgriDirect al jaren persoonlijk toestemming. Daarnaast vragen wij toestemming aan agrariërs of we ze per e-mail mogen benaderen met commerciële boodschappen van derden via het platform Boervindt.nl. Inmiddels bevat de database ca. 80.000 agrarische e-mailadressen uit de Benelux en Duitsland. Deze e-mailadressen binnen jouw specifieke agrarische doelgroep kun je van ons huren om ze tóch zorgeloos te bereiken. AgriDirect biedt compleet verzorgde e-mailcampagnes aan.

Wil je tips om een succesvolle e-mailcampagne op te zetten in de agrisector? Lees dan dit artikel.

Bron: ACM