Goed luisteren is één van de meest cruciale aspecten in een relatie, zowel privé als op de werkvloer. Als marketeer draait het met name om het luisteren naar en het begrijpen van jouw doelgroep. Door te luisteren naar je doelgroep, creëer je het sociale bewijs en de geloofwaardigheid voor andere klanten.
Maak ‘luisteren naar je klant’ onderdeel van je marketingcampagne. Reacties uit eerste hand van klanten, verwerkt in korte quotes, werken meestal beter dan eigen advertenties. En versterken bovendien het gevoel dat je naar je klanten luistert.
Dit zien we ook terug in de nieuwsbrieven die Agridirect voor haar klanten, maar ook voor haar zelf verstuurd. Als we kijken naar de Boervindt nieuwsbrief, blijken referentie advertorials vele malen beter te werken dan puur advertenties. Hoewel het natuurlijk ook afhangt van het onderwerp, zien we dat er vaker doorgeklikt wordt op items waarbij vanuit ervaringen van doelgroep verteld wordt. Zo zagen we dat advertorials met ‘ referentieverhalen’ van de gebruiker zelf in de afgelopen nieuwsbrieven veel beter gelezen werden dan reguliere ‘advertentie’-advertorials.
In een klantreis zijn er allerlei momenten waarop een potentiële klant of koper aarzelt of even niet weet wat de volgende stap is. Dan zijn verhalen en ervaringen van eerdere kopers waardevol. Maak hier dus gebruik van in je marketingstrategie. Luister naar je doelgroep, vertaal dit door in je middelen en meet het effect. Je moet immers goed luisteren naar de ander om zelf gehoord te worden, zoals in elke relatie.