11 tips voor succesvolle e-mailmarketing in de agrisector

Wist je dat e-mail nog altijd één van de meest effectieve middelen is om je agrarische doelgroep aan te zetten tot actie? Zo’n 30% van de boeren opent/leest (bijna) altijd e-mails. Dit maakt het een laagdrempelig kanaal om je boodschap onder de aandacht te brengen.

De effectiviteit van een e-mail hangt samen met een aantal factoren. In dit artikel een aantal tips die bijdragen aan een succesvolle e-mailcampagne.

#1 Besteed tijd aan je onderwerpregel

Als je een e-mail stuurt naar agrariërs, dan staat je e-mail waarschijnlijk tussen één van de velen in het postvak van de ontvanger. Zorg dus dat je onderwerpregel de aandacht trekt. Een succesvolle e-mail begint natuurlijk met het openen door de ontvanger. Een paar voorbeelden van goede en minder goede onderwerpen:

  • Nieuwsbrief juni 2021
  • Het laatste nieuws van ons.
  • Hoe akkerbouwers geld kunnen verdienen met zonnepanelen
  • Zo haal je het maximale rendement uit je melkrobot
  • Oproep: geef uw mening over veranderingen in de glastuinbouw

Waarschijnlijk zullen de e-mails met de laatste drie onderwerpszinnen het meeste opvallen aangezien deze een voorproefje geven over de inhoud én meerwaarde bieden voor de ontvanger.

 

#2 Zorg voor een goede Call-to-action

Een e-mailcampagne is pas echt succesvol wanneer je ontvangers actie ondernemen. Of dat nu het bezoeken van je website is, het invullen van een online formulier voor het aanvragen van een offerte, of het inschrijven voor een agrarische beurs. Je stimuleert dit door voldoende (maar niet teveel) buttons te plaatsen en duidelijk te vermelden wat er gebeurt wanneer men de links aanklikt: Check de voordelen; Schrijf je in; Ontdek de mogelijkheden; Lees verder.

 

#3 Doe een A/B test: meten is weten

Twijfel je over welke Call-to-action of welk onderwerpszin het beste werkt? Doe dan een A/B test. Je maakt hiervoor twee versies van de e-mails (bijvoorbeeld met twee verschillende onderwerpszinnen) en stuurt deze naar een klein gedeelte van je doelgroep. Wacht een dag en stuur de best presterende versie naar de rest van je doelgroep. Let op: verander maar één onderdeel per keer om erachter te komen wat het beste werkt.

 

#4 Doelgroep: Hoe specifieker, hoe beter

Probeer je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken, en spreek de ontvangers ook zo aan. Is jouw doelgroep pootgoed aardappeltelers, praat dan niet van ‘akkerbouwers’. Stem bovendien je inhoud en afbeeldingen af op je doelgroep.

Richt je je toch op een algemenere doelgroep? Deel deze dan op in bijvoorbeeld regio’s of provincies en pas de inhoud van je e-mail daarop aan. De ontvanger voelt zich veel meer aangesproken waardoor de relevantie voor de ontvanger een stuk hoger is.

 

#5 Hou het beknopt

In een split-second (vaak onbewust) bepaalt een lezer van de e-mail of jouw e-mail zijn aandacht verdient. Je boodschap moet dus ook in één oogopslag duidelijk zijn. De ontvanger heeft immers geen ‘zin en tijd’ om lappen moeilijke tekst door te lezen. Probeer daarom zo kort en bondig je boodschap te formuleren.

 

#6 Personaliseer je e-mails

Je kan e-mails op verschillende manieren persoonlijk maken. Door het gebruik van e-mail softwareprogramma’s kun je automatisch de aanhef en bedrijfsnaam inladen. Of gebruik ze in de onderwerpszin. Ook de afzender kan vaak persoonlijker. Gebruik niet je bedrijfsnaam als afzender maar de naam van een medewerker van je bedrijf.

 

#7 Hou je aan de wet!

Volgens de Telecomwet mag je een e-mailadres alleen gebruiken wanneer je zelf toestemming (opt-in) hebt gekregen van de eigenaar. De verantwoordelijkheid voor een correcte opt-in ligt bij de verzender van de e-mail. Een gekocht of op huurbasis verkregen e-mailadressenbestand inzetten voor e-mailings is dus in de meeste gevallen niet toegestaan. Maak bovendien het uitschrijven eenvoudig. Zo voorkom je klachten en ontvangen alleen agrariërs je e-mails die dat ook daadwerkelijk willen.

 

# 8 Afstemmen onderwerp, preheader en CTA

Zorg dat deze drie belangrijkste elementen goed op elkaar afgestemd zijn. Dan is de boodschap duidelijk voor de ontvanger en vormt de boodschap één geheel. Voorbeeld:

Onderwerp: Hoe melkveehouders geld kunnen verdienen met zonnepanelen
Preheader: Nieuwe subsidies geven je voordeel bij zonnepanelen
Call-to-action: Bereken hier je voordeel

 

#9 Zorg voor een passende landingspagina

Zodra je de lezer hebt overtuigd om door te klikken, moeten ze op een landingspagina terechtkomen die aansluit bij de verwachtingen die in de e-mail geschetst worden. Wil je de ontvanger de voordelen van jouw product toelichten? Laat ze dan niet doorklikken naar de algemene dienstenpagina of overzichtspagina. Maak een aparte landingspagina waarop de voordelen worden toegelicht en meer informatie te vinden is, het liefst in dezelfde (huis)stijl van de e-mail. Of maak gebruik van anchorlinks die verwijzen naar een specifiek deel op een bepaalde pagina.

 

#10 Verzend ‘s avonds of net vóór het weekend

Een veelgestelde vraag: wanneer kan ik e-mails naar agrariërs het beste versturen? Op die vraag zijn meerdere antwoorden.

  • Uit onderzoek van AgriDirect blijkt dat boeren vaak ‘s avonds iets meer tijd hebben om de e-mail te lezen. Overdag zijn ze natuurlijk druk aan het werk.
  • Het weer kan een rol spelen. Bij slecht weer is het aannemelijker dat agrariërs niet buiten aan het werk zijn en eerder achter de computer zitten.
  • Ook het doel van de e-mail kan invloed hebben op het verzendmoment. Wil je dat de boeren een enquête invullen? Dan is het weekend wellicht een betere tijd om te verzenden omdat ze dan iets meer tijd hebben.

 

# 11 Zorg dat je e-mail responsive is.

Uit onderzoek van AgriDirect blijkt dat driekwart van de boeren een smartphone heeft. Het is daarom van groot belang dat jouw e-mail ook goed weergegeven wordt op de mobiel. Als dit niet het geval is, dan haken de meeste lezers direct af. Gebruik responsive templates zodat je e-mails op alle devices goed worden weergegeven.

 

Wil je jouw agrarische doelgroep benaderen per e-mail?
AgriDirect beschikt over 22.000 opt-in e-mailadressen van unieke agrarische bedrijven in Nederland. Via de kanalen van AgriDirect bereik je eenvoudig je potentiële klanten én voldoe je aan de wet. Lees hier meer over onze e-mailservice.

Wil je meer informatie over jouw specifieke doelgroep?
Download hier marktinformatie van akkerbouwers, loonwerkers, melkveehouders, varkenshouders, pluimveehouders, geitenhouders, bloembollentelers, fruittelers, glastuinders en boomkwekers.